Wetenschap in dienst van de verkeersveiligheid, dat was de lijfspreuk van de SWOV. En Duco verstond dat als geen ander. Kennis verwerven door onderzoek te doen is één ding maar om dat tot toepassing te laten komen is meer nodig. Publiceren, netwerken, praktijk proeven opzetten en vooral ... volhouden. De gedrevenheid waarmee Duco zijn inzichten wist te verspreiden, staat me het meest bij. Openbare verlichting was zijn levenswerk. Minder bekend is dat hij motorvoertuigverlichting overdag (MVO) in Nederland op de kaart heeft gezet. Dit is daarna jarenlang onderwerp van discussie geweest in beleidskringen, tussen onderzoekers, met belangengroepen en zelfs in de pers. De gemoederen liepen daarbij hoog op. Al die tijd stond het ook in het onderzoekprogramma van de SWOV. De effecten op het gebruik van MVO zijn te zien op vele wegen buiten de bebouwde kom.
Ook na zijn pensioen bleef Duco onverminderd doorwerken, fysieke klachten ten spijt. Gelukkig gaf hij ook veel tijd en aandacht aan zijn familie en hobby's. Daarover vertelde hij met veel liefde wanneer hij met mij meereed naar de reünies van oud-collega's verkeersveiligheid. Ik zal hem missen.
Paul Wesemann