gedenkplaats van

Leo de Klerk

05-02-195809-09-2020

      Voeg uw reactie of herinnering toe met:

      • Lange krullende lokken
        reactie 35   |   niet OK
        Lieve Ank,
        In de beginjaren '80 hebben wij jullie als achterburen aan de Schouw leren kennen.
        Bij binnenkomst door "het klompenhok" zag en hoorde ik Leo regelmatig spelen op de piano.
        Ik vond dat prachtig, een man met lange, krullende lokken achter de piano en zo gepassioneerd.
        Erg droevig dat Leo is overleden.
        Ank we wensen jou, Leendert, Anna en verdere familie heel veel sterkte.
        Alfred en Trix van Halsema

        Trix - Barendrecht
        22 september 2020

        Deel deze pagina:

      • Geschiedenis
        reactie 34   |   niet OK
        Het is voor mij lang geleden dat ik in contact kwam met Leo. Het begin van het cd-tijdperk. De LOI (Leidse Onderwijsinstellingen) besloot om alle cassettebandjes, lp's en singles met spraakopnames voor oefeningen bij het talenonderwijs te gaan herzien en op cd te gaan zetten. Na wat speurwerk kwam ik terecht bij de cd-pionier van Nederland, Leo de Klerk. De vraag, kunnen we dat even gaan organiseren, was (natuurlijk) veel sneller gesteld dan uitgevoerd. Leo verdiepte zich in de materie en ontwikkelde in een paar maanden een opnameplan waardoor het mogelijk was om met 5 sprekers digitaal op te nemen, en bijna gelijktijdig te monteren. We hebben jaren gewerkt aan zo'n 450 audio-cd's. Van Spaans voor beginners tot Chinees, van Business Engels tot Hongaars. De laatste opnames zijn rond de eeuwwisseling gedaan.
        In de 12 jaar dat de producties plaatsvonden heeft Leo mij geleerd hoe te luisteren naar taal, naar de stem, en naar de klank. Zijn gedrevenheid naar perfectie, de simpele manier waarmee hij ingewikkelde techniek kon uitleggen, maar ook zijn humor tussen de opnames door zorgt ervoor dat ik Leo nooit zal vergeten.

        Paul - Leiderdorp
        21 september 2020

        Deel deze pagina:

      • kruisende paden
        reactie 33   |   niet OK
        Eind 2014, begin 2015 gingen we opzoek naar een wetenschappelijk fundament voor de ideale luidspreker, dat niet alleen in een anechoische ruimte stand zou houden, maar juist ook in de dagelijkse praktijk van bijvoorbeeld een huiskamer. Zo ontmoette ik Leo, waar hij mij even hartelijk ontving als zijn oude bekenden die meekwamen.

        Een mooi mens, open, muziek ademend, luisterend ... Ik was diep onder de indruk van Leo en zijn studio, maar tegelijkertijd voelde ik er me meteen op m'n gemak. Een introductie van Omniwave, een bak koffie en toen de spullen aangesloten en met het onderzoek begonnen. Met je ogen dicht gaf Omniwave je inderdaad het gevoel alsof je in de concertzaal zat, ongelofelijk!

        Twee jaar later werden Omniwave speakers te koop aangeboden. Ik heb Leo toen een berichtje gestuurd. Het ging gelukkig om de echte en niet om een of ander vervalsing. Weer twee jaar later kocht ik bij een concert een CD. Thuis de CD opgezet, m'n ogen dicht gedaan en ... prachtig! Meteen gekeken naar de producent ...: Leo!

        Naar aanleiding van de CD nog contact gehad met Leo. Hij vertelde dat het een heel bijzonder opname was, een indirecte opname. Door allerlei praktische problemen was het niet mogelijk geweest om het concert direct op te nemen, instrumenten en zang werden gescheiden. Leo koos voor een pragmatische oplossing: Het Omniwave systeem gaf de instrumenten weer, waar de zang live was. Zo werd Leo's onhoorbare luidspreker op een andere manier onhoorbaar. De opname en productie waren zo goed dat zelfs met mijn conventionele ik het gevoel had in de concertzaal te zitten.

        Leo, rust zacht.

        Egon - Den Haag
        19 september 2020

        Deel deze pagina:

      • ideaal
        reactie 32   |   niet OK
        Ik heb Leo nooit echt leren kennen en ons contact liep via het gedeelde streven naar een onbereikbaar ideaal. Wat ik heb gezien is een integer, gedreven zoeker en ik had hem graag beter leren kennen

        John - Hengstdijk
        19 september 2020

        Deel deze pagina:

      • boeggolf
        reactie 31   |   niet OK
        We leerden Leo de Klerk pas acht jaar geleden kennen, nadat Martin ons naar zijn studio in 's-Gravendeel had geleid (verleid), en Leo en Anna niet lang daarna persoonlijk zijn Omniwaves bij ons thuis installeerden. Terwijl wij daar dagelijks van genoten, kruisten onze paden zich af en toe, telefonisch, of bij concerten van Marietta. Hij vroeg mij om wat testimonials te verzamelen; want Omniwave moest bekender worden. De geïnterviewden waren onverdeeld enthousiast. Paul liet me driedimensionaal het horen en zien vergaan met zijn opstelling van 48 Omniwave speakers.
        In de gesprekken vertelde Leo uitvoerig over alle contacten die hij in de muziek(weergave)wereld had gehad, welke belangrijke mensen en instellingen onder de indruk waren van de Omniwave (en die ook hadden toegepast), en welke hotemetoten hij er zoal mee had verrast. In het Rijksmuseum vroeg ik bezoekers waar ze dachten dat het geluid vandaan kwam, ze wezen naar het scherm waar ze naar zaten te kijken, ik wees op de "potjes" boven hun hoofd - ongeloof. In de Stadsschouwburg hoorden we de acteurs ineens praten alsof ze op een meter afstand van ons stonden.
        Is het de absolute eenvoud van Leo's uitvinding, waardoor die zo relatief en onverdiend onbekend blijft bij het grotere publiek - iets wat hem terecht stak? Met Omniwave zou Leo een boeggolf moeten veroorzaken, de hele santekraam van de "dozenverkopers" overhoop moeten gooien - dat effect bleef uit. Het gebrek aan dikdoenerij, vier identieke slanke speakers and that's all? Met als "geheim", drie omkeringen van de gebruikelijke systemen? Het verbaasde me, dat hij er kennelijk hele colleges over kon geven, onder vakgenoten. Wij blijven leken, maar wel met gelouterd luisterplezier naar muziek in onze huiskamer. Via vier onopvallende, maar zeer hoorbare getuigen van Leo's perfecte inzicht in hoe geluid "werkt". Dat blijven we doen, tot we hem achterna gaan.
        Felix van de Laar en Tanya ten Kate, Culemborg

        Felix en Tanya - Culemborg
        18 september 2020

        Deel deze pagina:

      • Persoonlijke reactie...
        reactie 30   |   niet OK
        "Was für den Fotografen das Licht, ist für den Musiker der Raum". Leo de Klerk

        Leo, du warst ein menschlicher Lichtpunkt. Stärker noch, ein Leuchtturm.
        Deine Bescheidenheit war vorbildlich. Du gabst anderen Menschen den Raum, sich neben dir gleichberechtigt und wohl zu fühlen. Mit all deinem Wissen warst Du niemals belehrend. Es war ein wahres Vergnügen, dir zuhören zu dürfen.
        Ich hätte noch gerne so viel von Dir gelernt. Ruhe in Frieden. Deine Stimme wird dank Omniwave niemals verstummen.

        Horst Joerg - Bielefeld
        18 september 2020

        Deel deze pagina:

      • in memoriam Leo de Klerk 2
        reactie 29   |   niet OK

        In aanvulling op de In Memoriam door Leo Vervelde:
        Leo de Klerk. Je was een geniaal mens, een zeer begaafd musicus en zeer inspirerende studiotechnicus. Tijdens onze opnamen met Sexteto Canyengue in 1997 en 1998 bij jou heb ik zoveel van je geleerd, zelfs op het gebied van pianotechniek nog.
        Condoleances en heel veel sterkte gewenst aan de naasten, vrienden, familie van Leo de Klerk.
        Bijgaand een prachtig voorbeeld van hoe mooi en respectvol jij ons destijds hebt opgenomen.
        Dit namens Leo Vervelde, Carel Kraayenhof en mijzelf, Wim Warman.
        Rust zacht, Leo

        Wim - Rotterdam
        17 september 2020

        Deel deze pagina:

      • in memoriam Leo de Klerk
        reactie 28   |   niet OK
        Lieve Ank en de kinderen,
        Een paar maanden geleden spraken Carel en ik telefonisch over de eerste jaren van ons sextet, Sexteto Canyengue, en wederom waren we het erover eens dat de beste cd die we destijds maakten onze 5de cd was. Het was 1995 en die cd heet: Tangueros de Holanda. We vonden dat we als sextet daar een goede prestatie hadden neergelegd, dat het volwassen klonk en bovenal dat de klank van de cd zo uitmuntend was. We hadden daarvoor reeds 4 cd’s uitgebracht. Over de eerste twee cd’s waren we dermate ontevreden dat ik er destijds op stond om eens langs te gaan bij mijn oude studiemakker Leo de Klerk. Met Leo had ik reeds eerder in de jaren 80 opgenomen. Met de Buitenband en met m’n tango- en Argentijnse folklore trio Otros Tiempos en ik wist hoe goed die waren geworden en met name hoe fantastisch de manier van opnemen met Leo was. Leo was geen technicus die muziekjes opnam maar een intelligente, vakkundige musicus die mét musici vanuit hun muziek het opnemen benaderde, die begreep dat we niet voor niets dynamiek hadden aangebracht in het repertoire en die ons repertoire en de arrangementen begreep. Vanaf onze 3de cd, (cd’s namen we vanaf toen met Leo op) hebben we steeds verder kunnen werken aan het klankconcept van ons ensemble. Via de 3de cd Piazzolla bien canyengue en de 4de Cinco Tangos de Astor Piazzolla waren we bij die 5de cd uitgekomen.
        Het sextet heeft daarna nog een aantal voortreffelijke cd’s met Leo uitgebracht, Tango Máxima en Street Tango. Wim Warman en ik hadden inmiddels het sextet verlaten en werkten aan de opbouw van de tangovakgroep aan het Rotterdams Conservatorium.
        Ook spraken Carel en ik in dat telefoongesprek af dat we na de vakantie weer eens samen bij Leo langs zouden gaan….. Het is er niet meer van gekomen.
        Daarom was de shock zo groot toen Carel me afgelopen dinsdag belde met het bericht van het overlijden van Leo. Ik belde Wim of hij het ook een goed idee zou vinden om een stuk van Tangueros de Holanda als eerbetoon aan Leo op de site te zetten. We kozen gezamenlijk voor het stuk Clavel Rojo dat Carel schreef voor ons grote voorbeeld, de legendarische pianist, componist en orkestleider Osvaldo Pugliese en dat een herkenningstune van ons sextet werd.
        Ik ken Leo vanaf 1977 toen we samen in de theorielessen van Jan Kleinbussink op het Rotterdams Conservatorium zaten en beide met groot enthousiasme fuga’s en inventies schreven om al doende te pogen iets van het mysterie van Johan Sebastian Bach te begrijpen. Leo was in die jaren bezig allerlei Latinachtige ritmes te doorgronden en ik was gegrepen door de onregelmatige maatsoorten van Macedonische en Bulgaarse (accordeon)muziek. We waren al met wereldmuziek bezig voordat de term überhaupt bestond. Dat vormde een band en die band was gebaseerd op wederzijds respect. Naast alle vakkundigheid was Leo ook nog eens een zeer aimabele persoon. We zullen hem missen.

        Mede namens m’n vrienden en collega’s Carel Kraayenhof en Wim Warman wens ik jullie alle sterkte om met hett immense verlies van Leo om te gaan,
        Leo Vervelde

        Leo - Rotterdam
        17 september 2020

        Deel deze pagina:

      • Hommage aan Leo de Klerk van zomaar twee muziekliefhebbers,
        reactie 27   |   niet OK

        Wij willen als laatste groet een beeld delen dat voor ons in het Begijnhof in Antwerpen een dagelijkse vertrouwdheid heeft, maar waarbij we nog altijd beseffen, dat de geluidsweergave van de 'Omniwaves' de realiteit zo dicht benadert, dat het vaak lijkt alsof er in onze woonruimte zelf gemusiceerd wordt.
        Zijn begeestering en toewijding voor die goede zaak verdienen blijvend respect, bewondering en dank.
        Hans en Mimi van der Laan-Deloof


        Hans - Antwerpen
        16 september 2020

        Deel deze pagina:

      • Een markante Barendrechter
        reactie 26   |   niet OK
        Het moet ergens in de eerste helft van de jaren '80 zijn geweest dat Ik in contact kwam met Leo de Klerk. Hij maakte zich bekend als kleinzoon van de onder de oudere Barendrechters bekende Cornelis Dirk van der Hoek, kleermaker, koster en organist en kenner van de historie van de Hervormde Dorpskerk., tegenwoordig ook wel bekend als het "oudste huis van Barendrecht", gebouwd tussen 1510 en 1512. Vijftig jaar was "Kees Hoek"organist op het eerste in 1912 in de Dorpskerk geplaatste orgel: een eenklaviers, pneumatisch instrument, vervaardigd door de Gebroeders Jan en Gerrit van der Kleij uit Rotterdam.
        We kwamen al gauw ter zake: Leo wilde een stuk orgelmuziek opnemen en vanwege de bescheiden omvang van het orgel "in de kerk van Opa" wees ik hem ook op het in 1983 gereed gekomen tweeklaviers Verschueren-orgel in de Gereformeerde Triomfatorkerk. En hoe graag Leo ook had gespeeld op het Dorpskerkorgel: via de familie waren er ook verbindingen met de Gereformeerde kerkgemeenschap ter plaatse.. En zo geschiedde en ontstond aldaar een mooie opname.
        Jaren lang hoorde ik niet veel meer van Leo, tot ik doorkreeg dat hij overwegend actief was geworden in de wereld van de geluidstechniek. waar de kenners met hoogachting spraken over datgene wat in zijn studio tot stand was gekomen , de plek waar hij bleef tot het laatst bleef sleutelen om het hoogst denkbare niveau te bereiken.
        Als sluitstuk van de restauratie van het interieur van de Dorpskern en het samengaan van Triomfatorkerk en Dorpskerk ,werd in 2019 besloten het meubilair van de Dorpskerk te vervangen. Kerkrentmeester Simon Hoek en ondergetekende, oud cantor- organist, besloten Leo bij dit proces te betrekken.
        Ieder kon zien hoe goed het Leo deed op deze wijze de band met zijn geboortedorp te hernieuwen. Maar ook hoe dit grote en sterke lichaam leed onder een slopende ziekte.
        Met Leo's overlijden verliest ons dorp een bevlogen en creatief mens. Dat de engelen hem ten paradijze mogen geleiden.
        Hans van Gelder

        Hans - Barendrecht
        16 september 2020

        Deel deze pagina:

      Laat nabestaanden weten dat u aan hen denkt

      Plaats een reactie