Nagekomen bericht van Lea Wongsoredjo en Ruud den Drijver:
We hebben gezocht naar foto’s van Leonard tijdens de opnamen van Odyssee d’Amour en vonden bijgaande afbeeldingen. De foto op Bonaire van Leonard als onderwater-regisseur die achter zijn cameraman Jordan Klein aan zwemt, genomen door Jordan Klein jr. Op de tweede foto de floating camera tijdens de eerste single shot op de eerste draaidag onder water. Derde foto is van Leonards duikinstructeur Edwin Lopez Ramirez. Hij assisteerde Leonard en zij raakten tijdens de opnamen bevriend.
Nog enkele persoonlijke herinneringen aan Leonard. Wij hebben hem ontmoet in april 1984 nadat hij een brief schreef aan regisseur Pim de la Parra, die toen nog op Aruba woonde. Leonard, die in de tweede klas van de filmacademie zat, stond al te boek als een bevlogen editor met dynamische decoupages. De verrassende overschakelingen tussen shots realiseerde hij door een groot aantal schnitts. Het klinkt nogal opmerkelijk voor de man die later wereldberoemd zou worden met shots waarin volstrekt niet gesneden wordt. Een paradox, want voor Leonard was techniek een middel en geen doel. Voor hem bestond alleen het optimaal vertellen in bewegende beelden.
Tijdens de montage van Paul Chevrolet en de ultieme hallucinatie kwam Leonard er achter dat decoupages, vooral bij een lange film, veel tijdrovender zijn bij beeldovergangen. Hij deed een volle dag over het monteren van een scene waarin actrice Liz Snoyink in een cafe op het Damrak tegenover de oude Optiebeurs zit, en de ingang in de gaten houdt, spiedend vanachter een Financieel Dagblad. Ze tuurde over de krant en tilde die op om haar ogen af te dekken. Volgens Leonard had de scene ook gewoon in een shot gedraaid kunnen worden, al begreep niemand toen nog wat hij daar precies mee bedoelde. Het was nog tientallen jaren voordat zijn nichtje in een wetenschappelijke studie kon uitleggen wat de filosofie achter zijn single shot-werkwijze is.
Een mijlpaal in de onafhankelijke Nederlandse cinema was een andere scene in de film waarin Liz een nachtelijke duik neemt in de fontein op het Amsterdamse Frederiksplein. Een scene van ruim drie minuten die in een take zonder onderbreking in een shot werd gedraaid; het einde van de scene werd bepaald doordat de rol 35mm film van 400 voet uit de camera liep. Leonard werkte aan de montage tijdens de opnamen en drong aan op meer van dit soort scenes, mede ingegeven door zijn eigen strakke schema. Uiteindelijk werd meer dan de helft van de film op deze manier opgenomen. Filmster Liz Snoyink kreeg van Leonard de hoofdrol naast Luc Boyer in zijn eerste lange speelfilm, Het Phoenix mysterie. Een debuut dat werd onderschat doordat Leonard met zijn onstuimige vertelwijze te ver voor liep op de Hollandse gebruiken van die dagen. Er was een brede buitenlandse erkenning nodig van zijn lange documentaires, zoals de Stand van de zon, maan en sterren-trilogie, om dit duidelijk te maken. Eigenlijk waren dit ook speelfilms, met de werkelijkheid als centrale acteur.
Met Ruud heeft Leonard nog regelmatig contact gehouden en zo spraken ze enkele jaren geleden over animatie-technieken bij het voor de kijker onzichtbaar maken van beeldovergangen. Met zijn broer Johan had Leonard het script geschreven over een man die van een flatgebouw springt, en deze sprong wilde hij met de camera volgen zonder hiervoor een aparte instelling te maken. Leonard nodigde Ruud uit voor een voorstelling in City van Birdman met Michael Keaton, samen met Johan en Fay Boyer. Volgens Leonard was de film een perfect voorbeeld van hoe filmdrama ononderbroken gefilmd zou moeten worden. Niet lang erna verscheen The Revenant met Leonardo DiCaprio waarbij vergelijkbare verteltechnieken werden ingezet en dat hoge ogen gooide bij de Oscars. Helaas zette de trend zich daarna niet door.
Wat wel doorzette was de wereldwijde invloed van Leonard Retel Helmrich zelf op het filmmaken. Hij deed niet geheimzinnig over zijn opnametechnieken en legde zelfs in korte documentaires uit wat zijn werkwijzes waren; bijvoorbeeld hoe hij de camera uit een rijdende trein in Indonesie naar buiten bewoog en weer naar binnen in de trein als een alziend oog dat geen begrenzing kent. Ook zijn vindingen, als vrije bevestigingen van de gimbal tot orbit camera, vonden in brede kring navolging. Nog dagelijks verschijnen op YouTube talloze filmpjes met instructies aan jonge filmtalenten voor het maken van de juiste travelling shots. Zonder uitzondering zijn ze in hoge mate schatplichtig aan de inzichten die Leonard heeft geintroduceerd. Hij blijft daarmee wereldwijd erkend als een van de meest invloedrijke filmmakers die Nederland ooit heeft voortgebracht.
Lea Wongsoredjo, Ruud den Drijver 6 september 2023