Voor de half tien briefing even een bakkie doen met Frans aan een staantafel op het terras. Ondertussen werd door hem een gedraaid sjekkie vast gelikt en in de brand gestoken. Het ging over koetjes en kalfjes, waarna het al gauw terzake kwam over het opstarten van de vliegdag. Met Frans was ik het gauw eens hoe dat moest. Logistiek en inzicht in procedures was hem niet vreemd. Zoals het gesmeerde aankoppelen van de kabelwagen met de lichtbus, het plaatsen van de lichtbus op de juiste plek op de startplaats, het kabelrijden, het lichtgeven om een zweefvliegtuig te laten starten, de vliegadministratie, de radiocommunicatie met het vliegverkeer, het ophalen van gelande kisten uit het veld. Eigenlijk teveel om op te noemen. Het bijzondere aan hem was, dat hij de hele bedrijvigheid rond de organisatie van de vliegdag doorzag en proactief aan de vliegdag deelnam.
Ondanks zijn medische beperking leed zijn vliegplezier er niet onder. De lol en passie in het vliegen met een instructeur of clublid liet hij duidelijke op de startplaats aan de aanwezigen merken. Vorig seizoen heb ik met hem een mooie overland retourvlucht van ca 1,5 uur met een zweefvliegtuig gemaakt naar Almelo. Boven het voetbalstadion van Heracles een paar rondjes gedraaid en weer terug gevlogen naar Salland. Een ontmoeting in een thermiekbel met twee buizerds, gaf dat nog een extra kick van genieten en vrijheid. Uiteraard werd de dag afgesloten in onze kantine en onder het genot van een (of twee) LEFFE biertje om de dag nog eens vochtig door te nemen.
Ook was hij op de wekelijkse dinsdag tijdens het onderhoud van de zweefvliegkisten in het winterseizoen. Op de dinsdagen worden de zweefvliegtuigen volgens een onderhoudsprogramma aan een poetsbeurt onderworpen, waarna in het weekend het zweefvliegtuig aan een technische inspectie wordt onderworpen. De sociaal talk onder de koffie en lunch was met hem genieten. Lachen en grote verhalen waren hem niet vreemd.
Komend seizoen zal ik hem missen en nog vaak aan hem denken.
Het was mooi om Frans gekend te hebben.
Henry van Ommen