"Heb het goed daar HO"
Het was eind 60, begin 70. Er waren voor mijn moeder twee gepermitteerde uitzonderingen voor mijn radio-verbod op zondag: kerkdiensten en klassieke muziek.
En omdat er ’s middags geen kerkdiensten waren, vond ik op Hilversum 4 bij toeval het programma "praten over muziek". Gepresenteerd door Bert Blanken en Hans Onno van den Berg ! De manier waarop Hans Onno zijn naam uitsprak staat diep in mijn geheugen gegrift. Wat een stem !! Ik heb het hem later nog vaak horen doen. Met een mengeling van zelfbewustzijn en nieuwsgierigheid naar wat er zou gaan komen.
Mijn verrassing was groot toen ik bij mijn entree in de culturele sector Hans Onno opnieuw tegenkwam, dit maal op papier en in levende lijve. Hij bleek met Sytze Smit de opinie-leider te zijn achter het reduceren van het te grote aantal regio-orkesten. We vonden elkaar in “ oud voor nieuw” en het ”bestrijden” van de gevestigde orde. Hij in de podiumkunsten, ik in de beeldende kunsten, fotografie en vormgeving. Hij leerde me beleids-verhalen te maken en te lobbyen `(“Informatie doorgeven aan kamerleden, is gewoon lobbyen hoor Willem”)
Ook na mijn overstap naar de commerciele design-wereld bleven we contact houden. Hoewel ‘ie daar wat onwennig over deed. We hebben een plan gemaakt om Heineken (financieel) te involveren met de jeugdcultuur en de Kunstbende, maar we liepen al snel tegen allerlei alcohol beperkingen op. Zijn hart lag ook meer bij kunstenaars `(incl. designers), vooral als er iets onterechts veranderd moest worden.
Toen hij vertrok bij VSCD en ik bij Eden hebben we een poging gedaan m onze kwaliteiten te bundelen in een advieskantoortje voor kunstinstellingen, waarbij hij de organisatie-kant op zich nam en ik de branding en marketing. Ik zal nooit te weten komen of dat met volle overtuiging was, want Hans Onno’s geloof in marketing en merken was nooit erg groot geweest. Maar nood breekt wet zal ‘ie misschien gedacht hebben.
Toch vond ‘ie het geloof ik jammer dat ik dat ik na onze vele gesprekken besloot de voorkeur te geven aan een nog uitdagender project van Buitenlandse Zaken: de promotie van Dutch Design in India. De grote fysieke afstand (Amsterdam - Mumbai) en omdat Hans Onno niet echt een wereld reiziger was (je kunt niet alles zijn en willen) bracht ons contact tot een minimum terug.
Ik was in shock toen ik hoorde dat je ons verlaten hebt.
Heb het goed daar, Hans Onno !
Willem Woudenberg
Panjim/Goa